Sipiro Clubwijzer

Algemene voorwaarden, te onderschrijven bij inschrijving door de springer of
door de ouder/voogd indien minderjarig.

1. Sipiro

Sipiro is een ropeskipping club met recreatie en competitie trainingsgroepen voor zijn/haar leden.
De club wordt geleid door het bestuur in samenspraak met de technische cel (hierna TC). Er zijn ook verschillende werkgroepen en verantwoordelijken voor specifieke taken of organisaties, daarnaast zijn er natuurlijk ook de lesgevers.
Informatie over de bestuursleden en lesgevers van het huidige seizoen is te vinden op de website en
wordt ook gecommuniceerd in het infoblaadje aan het begin van ieder seizoen.
De club is aangesloten bij Gymfed en heeft het Q4Gym label.
Onze missie is een gezonde en actieve ontspanning aanbieden op een pedagogisch verantwoorde
manier, met aandacht voor het sociale aspect.


Dat willen we bereiken door open te staan voor iedereen met veel aandacht aan aangepaste begeleiding:
➢ Hoe jonger de leden, hoe kleiner de groepen.
➢ Recreatie kan kiezen voor 1 of 2 keer trainen per week.
Uitzondering daarop is de senioren groep (+18 jaar), zij trainen eenmaal per week.
➢ Bij de competitie vermeerdert het aantal trainingsuren per leeftijd.
➢ Het blijft onze hoofdbedoeling dat alle leden plezier beleven aan hun sport.
➢ Ethisch en medisch verantwoord sporten.

2. Inschrijving

a. Bij de allereerste inschrijving start je als recreatief springer. Inschrijven kan vanaf 6
jaar (of het schooljaar waarin je 6 jaar zal worden).
Je traint één (tot 12 jaar) of anderhalf uur per week.
Na minimum één trimester kan je, indien je dat wenst, overstappen naar een
recreatieve groep die tweemaal per week traint.
Overstappen naar competitie kan enkel na advies van de lesgevers.

b. Inschrijven gebeurt via de link op de website van Sipiro.

c. De inschrijving is pas definitief als de club het inschrijvingsgeld heeft ontvangen en
de inschrijving heeft goedgekeurd.

3. Aanbod

Sipiro biedt trainingen aan in groepen ingedeeld volgens leeftijd en niveau. We proberen de groepen
zo klein mogelijk te houden en streven maximale begeleiding na.
Voor seizoen 25-26 richten we deze groepen in:
➢ Recreatie -12
➢ Recreatie 12+
➢ Recreatie 18+
➢ Mini-competitie (8-11 jaar)
➢ Beloften ABC – competitie (12-15 jaar)
➢ 16+ ABC competitie (16+)
➢ 16+ A competitie per onderdeel
➢ Mini demo
➢ Demoteam A – competitie
➢ Kracht (enkel voor 16+ABC en Demoteam A)
➢ Panta (enkel voor ex-competitie en na advies)
Combineren van meerdere trainingsgroepen is beperkt mogelijk en steeds na overleg met TC.
Uurrooster per groep staat vermeld op de website en wordt ook weergegeven bij de online
inschrijving.

4. Lidgeld

Het bedrag geldt voor het volledige seizoen (augustus/september – mei). De juiste bedragen en
startdata staan op de website.

4.1. Inbegrepen in het lidgeld zijn:
a. Verplichte bijdrage aan Gymfed (o.a. verzekering tegen ongevallen).
b. Alle trainingen van de trainingsgroep(en) waarvoor men ingeschreven heeft.
c. Deelname aan wedstrijden indien competitie;
Vrijblijvende deelname aan recreatieve wedstrijden voor de recreatieve groepen –
12, 12+, 18+;
Geen deelname aan wedstrijden voor de groepen Kracht en Panta.
d. Eventuele (extra) trainingen tijdens de vakanties (n.v.t. voor recreatie -12 en 12+).
e. Extra trainingsdagen doorheen het jaar ter voorbereiding op deelname aan een
wedstrijd.
Het zomerkamp en het competitieweekend zijn niet inbegrepen in het lidgeld.

4.2. Gespreide betaling en Uitpas
a. Verminderd lidgeld is mogelijk voor Uitpas houders met kansentarief. Bij inschrijving
dient men het nummer van de Uitpas te vermelden en het lidgeld wordt dan
automatisch gewijzigd.
b. Leden kunnen een gespreide betaling aanvragen en dit in maximaal 2 maandelijkse
schrijven. De aanvraag hiervoor moet gestuurd worden naar info@sipiro.be.
Aanvragen worden discreet behandeld.

4.3. Terugbetaling lidgeld
a. Betaalde lidgelden kunnen (gedeeltelijk) terugbetaald worden wanneer een lid
gedurende minstens één volledige kalendermaand niet kan deelnemen aan
trainingen omwille van medische redenen, bevestigd door een doktersattest.
b. Aanvragen tot terugbetaling dienen gericht te worden aan info@sipiro.be met
vermelding van het rekeningnummer waarop de terugbetaling kan gebeuren.
c. Het bedrag van de terugbetaling wordt als volgt berekend: (betaald lidgeld –
administratieve kost) x aantal weken afwezigheid / aantal weken training.
De administratieve kost bedraagt 20€ voor recreatie en 50€ voor competitie.
d. Terugbetalingsvoorwaarden voor het zomerkamp en het competitieweekend
worden bij de inschrijving gecommuniceerd.

5. Training

  • De trainingsdagen en -uren worden per groep en per seizoen vastgelegd en voor destart van de inschrijvingsperiode bekendgemaakt.
  • Tijdens de schoolvakanties is er in principe enkel training tijdens het eerste weekendvoor de recreatieleden -12 en 12+. Voor competitieleden geldt er tijdens schoolvakanties een aangepaste regeling. Deze wordt voor aanvang van elke vakantie gecommuniceerd door de lesgevers.Op officiële feestdagen gaan de trainingen niet door. Dit is ook terug te vinden in de agenda op de website.
  • De zalen waar de training plaatsvindt, worden ook aan het begin van het jaar vermeld op het uurrooster. Indien de zaal uitzonderlijk niet beschikbaar is (o.a. tijdens examenperiodes of tijdens schoolvakanties), kunnen de trainingsuren en – locaties wijzigen. Dit zijn wel allemaal locaties binnen regio Gent.
  • Voor het goede verloop van de opwarming en de training, is het essentieel dat leden en lesgever/coach steeds tijdig aanwezig zijn, dat wil zeggen 10 minuten voor aanvang van de eigenlijke training.
  • Afwezigheden worden op voorhand (bij voorkeur minstens 2 dagen op voorhand) aan de lesgever/coach gemeld via de whatsapp groepen.
  • Wij vragen een engagement om tenminste op: 75% van de trainingen aanwezig te zijn voor recreatie, 80% van de trainingen aanwezig te zijn voor competitie. Uiteraard behoudens ziekte of andere gegronde redenen. Leden die te vaak afwezig zijn, zullen zich niet meer vanzelfsprekend kunnen herinschrijven in een competitieve groep.
  • Belangrijke data (wedstrijddata, clubdemo, wedstrijdweekend georganiseerd door de club, start seizoen, laatste trainingen, clubdag,…) worden aan het begin van het seizoen meegedeeld via ons infoblaadje. Van lesgevers/coaches wordt verwacht dat zij zoveel als mogelijk op deze activiteiten aanwezig zijn en deze data dus ook in hun agenda vastleggen.
  • Aan ouders van competitiespringers vragen we om zich tenminste eenmaal per seizoen te engageren als vrijwilliger voor een evenement georganiseerd door Sipiro zelf. Data/evenementen waarvoor we vrijwilligers zoeken, worden bij inschrijving meegedeeld.

6. Kleding

  • Elk jaar bij aanvang van het seizoen ontvangt ieder lid een club t-shirt. De maat hiervoor moet doorgegeven worden bij de inschrijving.
  • Tijdens de trainingen is er geen verplichte clubkledij. De springers dragen wel aangepaste sportkledij (goede sportbeha is noodzakelijk) en goede schokdempende sportschoenen. Lesgevers/coaches dragen op training zoveel als mogelijk herkenbare kledij van de club.
  • Tijdens recreatieve wedstrijden en de clubdemo wordt er gevraagd om het club t-shirt te dragen.
  • Tijdens competitiewedstrijden dragen de springers en coaches de competitiekledij
    van de club. Deze kledij bestaat uit een training (broek en vest), T-shirt en een short en wordt door de club in bruikleen gegeven. Springers zijn zelf verantwoordelijk voor het meebrengen van hun uitrusting naar wedstrijden en voor het wassen/onderhouden van hun kledij. Draag het t-shirt en de short enkel op wedstrijden en NIET tijdens trainingen. Op deze manier wordt slijtage door meermaals wassen vermeden. Wanneer men stopt met competitie springen (of wanneer iets te klein is geworden), dient men de kleding schoon weer in te leveren. Bij aanvang van het competitieseizoen worden alle afspraken omtrent de competitiekledij nog eens apart gecommuniceerd.
  • We vragen aan elke springer om een eigen touw te voorzien. Touwtjes kunnen bij de club aangekocht worden via de zaalverantwoordelijke of lesgevers/coaches. Het is niet verplicht om touwen bij de club aan te kopen. Competitiespringers hebben verplicht verschillende touwen nodig. Aan hen raden we aan om hun set touwen bij aanvang aan te kopen bij de club.
  • Er zijn onbewaakte kleedkamers beschikbaar tijdens de trainingen. De club is niet verantwoordelijk voor verlies of diefstal van persoonlijk materiaal of kledij.
  • We raden iedereen aan om een herbruikbare, genaamtekende waterfles mee te brengen naar de training. Er wordt niet gegeten in de gymzaal. Bij het verlaten van de zaal neemt iedereen zijn eigen spullen en afval mee.
  • Toch iets kwijtgespeeld? Misschien ligt het in de verloren voorwerpen/touwtjesbak. Vraag ernaar bij de zaalverantwoordelijke/lesgever/coach. Regelmatig, en zeker voor iedere vakantie, worden de verloren goederen op de website geplaatst. Wat niet opgehaald of opgevraagd wordt, gaat 3 weken na het einde van het seizoen naar de tweedehandswinkel.

7. Ongeval – Verzekering

  • Bij een ongeval past de lesgever de eerste zorgen toe en indien noodzakelijk verwittigt hij/zij de hulpdiensten. Bij minderjarige leden worden de ouders zo snel als mogelijk op de hoogte gebracht.
  • Via Gymfed is de club verzekerd voor ongevallen bij Ethias. Ook ongevallen op weg naar of van de club zijn verzekerd. Bij elk ongeval geeft de lesgever een ongevallenformulier mee op vraag van de springer of van de ouder(s)/voogd. Dit formulier kan ook online afgedrukt worden op https://www.gymfed.be/verzekeringen
  • Het ongevallenformulier dient door een dokter ingevuld te worden en zo spoedig
    mogelijk doorgestuurd te worden naar de club via info@sipiro.be. De club zorgt voor
    de aangifte bij Ethias. Let op! Dit dient binnen de 8 dagen na het ongeval te
    gebeuren!

8. Verwerking persoonsgegevens

De club verwerkt de volgende persoonsgegevens van haar leden: naam, voornaam, geboortedatum, adres, e-mailadres, gsm, contactgegevens van ouders of andere opgegeven contactpersonen, aanwezigheid op trainingen, resultaten van testen/wedstrijden, betaling, foto’s, informatie over eventuele ongevallen en de
door het lid of de ouders meegedeelde relevantie medische informatie. Elk lid heeft het recht om zijn/haar persoonsgegevens te consulteren en eventuele foute
informatie te corrigeren. Persoonsgegevens worden bewaard gedurende maximaal tien jaar na het einde van het lidmaatschap.

Bij de inschrijving wordt door het aanvinken van het desbetreffende vakje toestemming verleend om foto’s genomen tijdens evenementen, wedstrijden,
trainingen… te bewaren in het clubarchief en eventueel te gebruiken op de website van de club of op social media. Indien een lid desondanks niet wil dat een bepaalde foto bewaard of gebruikt wordt, kan men vragen aan het bestuur om deze te verwijderen.

9. Gymatstisch sporten

De club zet in op een verantwoord en veilig klimaat in de club en draagt zorg voor de integriteit van de leden. Bij de API (aanspreekpunt Integriteit) kunnen springers, ouders, lesgevers, begeleiders of andere betrokkenen bij de club terecht met een vraag, vermoeden of klacht bij mogelijk grensoverschrijdend gedrag. De contactgegevens van de Club API worden meegegeven in het infoblaadje dat aan het begin van het seizoen wordt uitgedeeld en staat ook op de website.

10. Deelname aan internationale wedstrijden

a. Alle competitiespringers die deelnemen aan een wedstrijd op A-niveau 12+ kunnen zich selecteren voor een EK/WK of International Open Tournament (IOT), dit kan
individueel of per onderdeel als team. Sipiro volgt hiervoor de officiële selecties van Gymfed.

b. Er wordt verwacht van springers die een selectie behalen voor een EK/WK of IOT dat zij voldoende kunnen trainen voor vertrek, d.w.z.:
○ Gedurende de drie weken voor vertrekdatum wordt er verwacht dat elke springer drie keer per week komt trainen. Indien het gaat om een teamselectie moeten deze drie trainingen telkens met het voltallige team plaatsvinden.
○ In de periode daarvoor (dus vanaf einde seizoen tot de drie weken voor vertrek) moet er voldoende (bij voorkeur minimaal 1 x per week) getraind worden (met het voltallige team).

c. Trainingsdagen, -uren en -locatie worden samen met het bestuur, coach en betrokken springers vastgelegd.
Indien niet voldaan wordt aan de bovenstaande voorwaarden, kan de individueel geselecteerde springer niet deelnemen. Indien het gaat om een team selectie, kan
er ofwel één springer vervangen worden ofwel kan het volledige team niet deelnemen.

d. Wanneer men geselecteerd is voor deelname aan een internationale wedstrijd, zal men kort na de selectie een brief ontvangen met daarin een aantal afspraken over de deelnamemodaliteiten, data en financiële afspraken.

11. Afspraken juryleden/lesgevers/competitiespringers/bestuursleden

a. Vanuit Gymfed geldt de verplichting dat alle clubs die aan competitiewedstrijden deelnemen ook juryleden afvaardigen tijdens deze wedstrijden. Indien dit onvoldoende gebeurt, wordt er een boete aangerekend.

b. Van iedere competitielesgever en competitiespringer wordt verwacht dat hij/zij een jurycursus volgt en na het behalen van het diploma ook effectief jureert op
wedstrijden. Uitzonderingen hierop zijn leden van demoteams. Leden van demoteams die zelf ook lesgever zijn, moeten wel de jurycursus volgen.

c. Bij aanvang van ieder seizoen betaalt iedereen die onder bovenstaand punt valt een jurywaarborg. aan de club. Dit bedrag kan terugverdiend worden door zich op te
geven als jurylid of door deelname aan jury-examens (met inzet). De concrete modaliteiten worden bij aanvang van het seizoen aan alle betrokkenen bezorgd.

d. Van iedere lesgever of potentiële lesgever wordt gevraagd om een lesgeversdiploma te behalen. Gediplomeerde lesgevers komen de werking van de club ten goede en
verzekeren de toekomst van de club. Het inschrijvingsgeld voor de cursussen wordt door de club terugbetaald.

e. Van medewerkers/lesgevers/bestuursleden wordt verwacht dat de geldende regels van Gymfed onderschreven worden en dat de door hen gevraagde papieren afgeleverd/ondertekend worden o.a. ethische code en uittreksel strafregister model 592.6 (enkel van toepassing voor meerderjarige medewerkers / lesgevers / bestuursleden).

12. Communicatie

Omdat we goede info belangrijk vinden, communiceren we via verschillende kanalen over onze club:

➢ Via elektronische nieuwsbrief “Sipiro update”. Wanneer er iets verandert in trainingsuren,
wanneer er een evenement aankomt waarvoor ingeschreven kan worden of wanneer er
helpende handen gezocht worden, sturen we een mail uit.
➢ Via de WhatsApp groepen die aan het begin van ieder seizoen aangemaakt worden. De
groepen van het vorige seizoen worden dan afgesloten.
➢ Via het infobord in de inkomhal van de sportzaal op Sint-Pieters.
➢ Via de Facebook pagina en Instagram account van Sipiro.
➢ Via de website www.sipiro.be
➢ Via brieven voor de jongste leden.
➢ Via ons infoblaadje aan het begin van het seizoen.

13. Geldigheid Sipiro Clubwijzer – Algemene voorwaarden

Inschrijving als lid of lesgever/coach van de club impliceert de aanvaarding van dit reglement. De laatste versie van dit reglement is beschikbaar op de website www.sipiro.be en te consulteren bij de online inschrijving. Wijzigingen van dit reglement zijn de bevoegdheid van het bestuur.

Scroll naar boven